Monday, February 11, 2013

Jangan Bersedih Jika Orang Mengingkari Kebaikan Yang Anda Lakukan.


Jadikanlah amal perbuatan anda itu ikhlas hanya kerana Allah semata-mata dan jangan mengharapkan ucapan terima kasih dari orang lain! Dan jangan bersedih atau gelisah apabila kebaikan yang anda curahkan kepada orang lain justeru dibalas dengan celaan, atau tatkala “tangan putih” yang anda hulurkan dibalas dengan tamparan yang menyakitkan dan tidak menghargai kebaikan yang telah anda berikan. Kerana itu, apa yang seharusnya anda tuntut hanyalah balasan pahala dari Allah.

Allah S.W.T berfirman tentang wali-waliNya, sebagaimana yang tersebut di dalam surah Al-Fath, ayat 29:

“..Mereka mencari kurnia Allah dan keredhaanNya ….” (Al-Fath : 29)

Juga tentang para NabiNya...

“Aku tidak meminta upah sedikitpun atas da’wahku…” (Shad : 8)

Katakanlah: ‘Upah apapun yang aku minta kepadamu, maka itu untuk untuk kamu’...  (Saba : 47)

“Padahal tidak ada seorangpun yang harus memberi nikmat kepadanya yang harus dibalasnya...  (Al-Lail : 19)

Sesungguhnya kami memberikan suatu makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keredhaan Allah, kami tidak menghendaki balasan dari kamu dan tidak pula ucapan terima kasih...  (QS Al Insan : 9)

Seorang penyair berkata:

Sesiapa saja yang berbuat baik pasti ada pahalanya,
Kerana hal itu adalah kebiasaan,
Antara Allah dan manusia,
Yang tidak pernah lenyap.


Maka berbuat baiklah hanya untuk Yang Maha Esa, kerana Dialah yang akan memberi pahala, memberi kurnia, menjatuhkan hukuman, menghisab setiap amalan, yang akan meredhai dan juga yang akan memurkai. Allah Yang Maha Suci dan Maha Tinggi.

Ketika ramai di antara para sahabat yang terbunuh sebagai syuhada di kota Qandahar, maka Umar Radhiyallahu ‘anhu bertanya kepada para sahabat yang masih hidup: “Siapakah yang terbunuh?” maka mereka pun menyebut beberapa nama, kemudian berkata: “Dan masih banyak lagi nama mereka yang tidak kau ketahui,” jawab para sahabat itu. Maka menitislah air mata Umar Radhiyallahu ‘anhu, lalu berkata: “Tetapi Allah mengetahui mereka.

Ada seorang soleh yang memberikan sepiring makanan yang sangat lazat kepada seorang yang buta. Keluarga orang yang buta berkata “Bukankah orang yang buta ini tidak tahu apa yang dimakannya.” Orang soleh itu menjawab: “Tetapi, bukankah Allah mengetahuinya.”

Selama anda menyakini bahawa Allah selalu melihat dan mengetahui kebaikan yang anda lakukan, serta mengetahui keutamaan yang anda hulurkan, maka mengapa anda mengharapkan sesuatu daripada manusia?

(Dr. Aidh Al Qarni)

4 comments:

Anonymous said...

Artikel yang sangat bagus..

Anonymous said...

http://keepfight.wordpress.com/2011/12/24/kiat-menghafal-al-quran-doa-hafal-al-quran/

Anonymous said...

Sedang bersedih..asyah

Anonymous said...

Artikel yang bagus untuk dikongsi... Sangat menyayat hati...